Naar het weeshuis - Reisverslag uit Wenzhou, China van Sun Blesgraaf - WaarBenJij.nu Naar het weeshuis - Reisverslag uit Wenzhou, China van Sun Blesgraaf - WaarBenJij.nu

Naar het weeshuis

Door: SunBlesgraaf

Blijf op de hoogte en volg Sun

08 Februari 2012 | China, Wenzhou

Na een heerlijke nacht met ruime, zachte bedden werden we weer ’s morgens om 8.30 uur opgehaald door Chris, om naar het politiebureau te gaan om het paspoortje van Sun klaar te maken en toestemming te vragen om het weeshuis te bekijken. Ook moest er nog een officiele pasfoto gemaakt worden van Sun. Dus Sun op de knie van Walter in een superkleine ruimte. Sun moest in preciese maten kijken anders werd het niet goedgekeurd. Dus ze mocht niet lachen, geen schuine hoofden enz. enz. Nou dat duurde wel even en Walter kreeg heel wat kramp in zijn been en daarbij nog achteroverleunend. Want hij mocht er zelf niet op. Na vele mensen om ons heen zwaaiend, om Sun de goede kant op te laten kijken, lukte het godzijdank. Na een aantal handtekeningen kregen we toestemming om bij het weeshuis te kijken! Ik had gedacht dat het weeshuis groot en mooi was, maar dat is het eigenlijk niet. Het gebouw is vergelijkbaar met een oude school. Beneden is het bejaardehuis, maar daar zou ik voor goud m’n laatste eindje daar willen verslijten. En op de 4de verdieping was de afdeling waar Sun heeft gewoond. Het waren 6 lokaaltjes met ong. 8 kindjes/babytjes per lokaal. En elk lokaaltje heeft een verzorgster. Toen we bij het ijskoude lokaaltje van Sun kwamen werd Sun uit m’n armen gerukt en werd nog een gewatteerde broek aangedaan. (Uit voorzorg had ik al Sun dik aangekleed i.v.m. waarschuwing van Meiling. Wij westerse mensen kleden de kinderen nl niet goed aan, veel te koud) Dus Sun had nu 3 gewatteerde broeken aan, 2 dikke truien en nog een dikke jas erover. Ze kon bijna niet meer bewegen van de lagen. In haar kamertje waren nog andere 7 kindjes die voor adoptie naar het buitenland gingen. De meeste hadden wel een handicapje wat ik even kon zien, waaronder frommeloortje, dowsyndroom, albino, schisis en een jongetje had iets met z’n oogjes. Ook moest ik het speelzaaltje zien, waar de kindjes vrijuit kunnen hollen. Maar of dat echt zo is? Als je dit allemaal ziet, slik je wel even 3x... Toen we naar beneden gingen kwam de catering. Op het menu voor de kindjes van het weeshuis staat (alweer) rijstepap. Beneden deden we een vrijwillige donatie aan het weeshuis. Na deze indrukwekkende belevenis gingen we weer weg. In het busje vroegen we aan Chris of er tijd voor was om even langs de vindplek te rijden. Daar was gelukkig nog tijd voor en het was te vinden. Door smalle straatjes reden we naar de poort van de woonwijk Liyang Lu. Daar zijn we uitgestapt, foto’s gemaakt, supermarktje bezocht en weer weggegaan. Sjonge wat is dat een harde wereld… kan even niet meer verder schrijven…

• 08 Februari 2012 - 16:02

Marianne:

Nou Jacqueline, jij kon niet verder schrijven en ik heb dit verhaal met een hele dikke keel aan Danique zitten voorlezen. Wat een indrukwekkend verhaal is dit. Kan me voorstellen dat dit heel veel met jullie doet, de plek waar jullie dochter vandaan komt. Wat zal het straks anders voor Sun zijn, maar de warmte en liefde van jullie is toch wel het allerbelangrijkst wat ze zal voelen. Hoe ervaart Madelief het allemaal. Kan ze het een beetje aan?
    Hopelijk gaan jullie nog hele mooie dingen zien tijdens jullie reis, maar voornamelijk genieten met/van zijn 4-jes. Groetjes aan Madelief van haar vriendinnetje.

• 08 Februari 2012 - 16:03

Arnolda De Vries:

Zeer indrukwekkend allemaal, wat zullen jullie ook uitgeput zijn na zo'n lange dag!

• 08 Februari 2012 - 16:30

Jolanda Visser:

Wat een geweldig verhaal.
    Het is weer een hele belevenis,
    hoe is het met Madelief?
    Het zal wel een poosje duren voordat jullie dit allemaal verwerkt hebben, voor ons blijft het toch een verhaal wat je hebt gelezen. Geniet maar lekker van de meiden!
    Veel liefs,
    Willem en Jolanda

• 08 Februari 2012 - 18:38

Fam. De Nooij:

Hoe kijkt Madelief hier tegenaan? Komen de vragen al waar zij gevonden is? Of is ze daar nog niet echt mee bezig?
    We lezen het morgen even voor aan Marije en Wietse. Door de foto's leeft het voor hen heel erg. Vooral Wietse kan niet wachten tot hij Sun kan zien.

Geniet van jullie reis! (en we hopen vooral voor Walter, dat jullie niet meer van die kleine bedden hebben)

Arjan, Annika, Marije en Wietse

• 08 Februari 2012 - 18:58

Tamara Vink:

Jee, wat een bijzonder verhaal. En heftig, dat ook. Bijzonder dat jullie op deze plaatsen zijn geweest.

• 08 Februari 2012 - 19:51

Martine Hoving:

Wat een emoties! Heftig, verdrietig maar natuurlijk ook heel mooi.

Sun krijgt nu een prachtige toekomst met zulke lieve ouders en zus.

Geniet!!!

• 09 Februari 2012 - 11:34

Sandra Timmerman:

Hoi, zo realiseer je je maar weer hoe goed we het toch hebben hier in Nederland. We mogen wel klagen met zn allen maar als je dit leest... Het kan zo anders... Gelukkig voor Sun komt zij in een warm en liefdevol gezin terecht!

• 09 Februari 2012 - 13:51

Sam:

Hoi Jacq, Walter, Madelief en Sun

Ik hoop dat jullie het gezellig hebben met z'n viertjes en ondanks al het gereis en alle indrukken er enorm van kunnen genieten.
    Je wordt er wel even stil van als je leest hoe het in China eraan toegaat. Je staat er pas bij stil als het je zelf hebt gezien en in mijn geval leest...
    Ik ben zo benieuwd wat jullie verder gaan ondernemen en gaan zien.
    Lieve Sun je bent nu nog heel klein en je kunt geen letter Nederlands lezen, maar het is zo leuk voor jou om het verslag later nog eens terug te kunnen lezen.
    Lieve Madelief je bent nu grote zus geworden van Sun en ze zal vast jouw hulp nog wel eens nodig hebben.
    Ik ben zo blij voor jullie en hoop dat de rest van reis nog veel goeds en leuks zal brengen. Groetjes vanuit een Elfstedentocht-loos Nederland!

• 09 Februari 2012 - 14:18

Monique:

Beste ouders,
    Ik vind het heel interessant om jullie verslag te lezen. Wees alleen een beetje voorzichtig met wat je schrijft nu je nog in de procedure zit!
    Wat een avonturen! Bedankt voor jullie wonderschone kaartje.

• 09 Februari 2012 - 17:48

Ingrid:

Lieve alle 4, als je zou kunnen, zou je al de kindjes wel mee willen nemen, denk ik zo.
    Maar ook al is China in onze ogen een hard land, gelukkig geven ze toch de mogelijkheid, om Sun, Madelief, de dochters van mijn zus, Dorien en Marit en nog vele andere kinderen een goed leven en een betere toekomst te kunnen hebben.
    Heel bijzonder ook, dat jullie naar het weeshuis mochten.
    Maar het blijft een heftige reis.
    Wel super met zijn vieren.
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende avonturen. Pas goed op jezelf en geniet er toch ook maar van.

• 09 Februari 2012 - 17:49

Oma:

ook ik vind het best emotioneel
    maar toch fijn dat jully het mochten zien.
    al moest ik wel lachen om al die kleding
    armkindeen warme knuffel van oma.

• 09 Februari 2012 - 18:03

Oma:

het verhaal weeshuis is welheftig
    wel fijn dat jullij het mochten zien
    en dat je het later aan haar kan laten zien
    het is wel jammer dat je het niet van
    madeleif hebt.
    van oma een warme knuffel

• 17 Februari 2012 - 11:41

Saskia:

dan komt de werkelijkheid zo dichtbij dat het werkelijk wordt.
    xxx

• 30 Juni 2012 - 15:23

Johan Pieters:

Beste adoptieouders. Ik weet jullie emailadres niet, dus doe het even zo.
    Wij hebben 2 adoptiekinderen uit China. 1 van onze kinderen komt uit het Wenzhou Social Welfare Institute, Zhejiang (Wenzhou). Als ik naar de foto's kijk denk ik dat Sun daar ook vandaan komt. Wij zijn heel erg op zoek naar foto's van het weeshuis binnen. Wij mochten in 2010 niet fotograferen binnen, onze kleinste vraagt regelmatig naar foto's van "zijn huis" . Kunnen jullie ons helpen ?
    dobermannvriend@hotmail.com

• 29 Juli 2012 - 20:25

Bonita Damstra:

Beste adoptieouders, Ik lees net jullie verhaal en ook ik zou heel graag meer foto's van het kindertehuis willen hebben. Wij waren zo onder de indruk dat we o.a. vergeten zijn van de voorkant foto's te maken. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om deze foto's naar mij te mailen. b.damstra03@knid.nl
    Onze zoon Liang van 3 jaar heeft daar vanaf zijn geboorte gewoond tot en met 8 aug. 2011.
    Alvast ontzettend bedankt! Jullie zullen ons ontzettend blij maken met de foto's!

Vriendelijke groeten,
    Bonita